01 mai 2007

slavedans - capoeira




7 kommentarer:

EarlGrey sa...

Nydelige bilder!

En veldig fin fornemmelse av rom og bevegelse i dem, og s/h-formatet gjør at fokus kommer på dynamikken og ikke detaljene i motivet.

Du gir meg lyst til å fotografere "på ordentlig" igjen! En stund siden jeg har hatt den følelsen..

othilie sa...

hmmm...jeg hadde nok ikke hatt "tid" til å fotografere om jeg ikke hadde visse muligheter til å redigere på PC, ikke avansert, bare gjøre noe med farger og "støy" som i å "fokusere" ved å gjøre noe med kontraster og kutte vekk, i etterkant...osv. Å fotografere godt er vanskelig syns jeg. Med mindre du kan ta i bruk PS og få fram det du er ute etter i ettertid. Og har et kamera som gjør mye av jobben...

Jeg har øye for motiver men ikke ferdigheter til å fange det opp riktig med mindre jeg får "lettvint" hjelp fra moderne teknologi...

Fotografering har jeg en sånn følelse av er et håndverk og det med å "se" og dagens teknologi gjør det mulig for de fleste å få fram noe bra; sånne som meg.

Jeg må virkelig sette meg ned å lære meg å bruke de manuelle funksjonene på kameraet mitt. For jeg skulle så gjerne mestret det i større grad uten å måtte ty til teknologien.

othilie sa...

...jeg håper ikke at denne kommentaren gjør inspirasjonen din mindre, for det mente jeg ikke. Jeg syns det er fint å vite at jeg kan inspirere...

Lothiane sa...

Veldig fine bilder! Har bare hørt om Capoeira, aldri sett. Men det ser fint ut.

EarlGrey sa...

Ingen fare Othilie!

Inspirasjonen forsvinner nok ikke så lett *smiler*

Det aller viktigste er å "se" motivene - å kunne fange øyeblikket. Så kan det andre læres etter hvert. Og så må man like å fange øyeblikk, selvfølgelig..

othilie sa...

Capoeira er fantastisk å se på. Det er veldig akrobatisk og ikke kroppskontakt i det hele tatt; men var ment å kunne brukes som en kampsport når nødvendig så sparkene m.m. er farlige og antageligvis dødlige hvis de gjennomføres. De bruker trommer og et ett-strengsinstrument og synger mens det "danses". Har vært fascinert av det i mange år men mangler koordinasjoene som tydeilg må tilfor å mestre det. Det re oppvisninger med jevne mellomrom så det bør du prøve å få med deg.

Sjekk ut her, et av de jeg fant der det ikke var lagt på musikk men det gir et godt bilde.

http://www.youtube.com/watch?v=DdZXp0Tq6Jk&mode=related&search=
Og denne

http://www.youtube.com/watch?v=F1mx1ki9uoY&mode=related&search=

othilie sa...

Earlgrey:...for meg er visst alt i øyeblikkene *smiler*